Wednesday, September 22, 2010

A story to be told...

Cuba fikir.....how lucky are you today?


Rupa-rupanya masih ada orang yang x seberapa bertuah macam kita. Cuba fikir macam mana kalo ibubapa kita pergi buat selamanya. Fikir pulak macam mana tanggungjawab kita terhadap keluarga. Macam saya, anak sulung dalam family, saya faham yang tanggungjawab saya sangat besar. Pernah x terfikir, nanti bila kita dah xde "dahan" untuk berpaut.


Kalo ada orang yang mengemis, masih ada orang yang belom menjamah apa2 makanan dari pagi. Jadi, fikirkan diri kita, hidup kita sangat bertuah hari ni sebab perut sudah terisi dengan makanan dan minuman yang sedap2.


Fikirkan, ibubapa kita kerja teruk sebab nak memenuhi impian anak2. Sekarang, anak2 xpernah nak menghargai ibubapa. Paling tersentuh bila orang yang gaji derang xbanyak mana, masih boleh memenuhi impian ibubapa mereka.


Pernah x fikir betapa bertuah nya hidup sebab kita boleh bekerja dengan aman damai. Xde tindas menindas. Pernah x fikir, macam mana orang bekerja dengan penuh tekun hanya untuk beberapa ringgit duit upah. Pernah x fikir, sakitnya hati bila di tipu. Bila kita kerja seteruk2nya, orang masih sempat dan sampai hati menganiaya kita


Sebenarnya, hati ini amat tersentuh bila dengar cerita sedih seorang kawan yang saya kenal dari kawannya sendiri. Terbayang betapa susah nya hidup ye. Betapa banyak pengorbanan yang dia dah buat untuk diri sendiri dan keluarga. He's such a survivor.


Bila dengar cerita sedih hidup seorang kawan ni, baru terfikir betapa untung nya diri ini.


Saya masih mempunyai ibubapa yang masih boleh menerima saya seadanya. Macam mana buruk pun, ibubapa saya masih boleh menerima saya. Macam mana jahat pon saya, adik2 masih menghormati saya. Tapi nak beli apa2 untuk mak ayah, masih berkira-kira. Saya kena berubah.


Saya makan tiga kali sehari. Kadang2 membazir sebab makan xhabis. Berdosa nya bila membazir. Kalo portion yang xhabis tu dikumpul, mesti boleh mengenyagkan beberapa perut.


Saya sangat bersyukur bila saya berpelajaran, at least saya ada degree. Sedih bila dengar, macam kerja-kerja yang kawan saya tu buat. Just name it, kerja kontrak, kerja kedai makan dan kerja ape lagi ntah. Sedih bila orang2 yang macam ni teraniaya. Sepatutnya, nasib derang la yang patut dibela.


Jadi, kesimpulannya....bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang; ada family, ada orang yang sayang kita, ada kerja dan ada kawan2. Bersyukur dengan setiap apa yang Allah kurniakan. Bersyukur dengan apa yang telah ditentukan.

1 comment: